Lia help

Egy lecke elkészítésének folyamata:

  1. Tartalomírás LD leckébe (a Gutenberg blokk szerkesztővel)
  2. Lecke kategorizálása és beillesztése a kurzus fejezetébe
  3. Lecke beillesztése a menübe
  4. Formázás (a Gutenberg blokk szerkesztővel)
  5. Borítókép készítése, beállítása
  6. Játék készítése és beillesztése Wodwallban, feladat, vagy kvíz készítése és beillesztése LearDash-ben
  7. Voicemaker: Alvaró, Alma szó, vagy mondatgenerálás
  8. Szavak mondatok felmásolása a tárhelyre, beillesztése az oldalba
  9. Alma blokkját beilleszteni
  10. Alvaro blokkját beilleszteni
  11. Tooltipbe felvinni az új szavakat
  12. Quizletbe felvinni az új szavakat
  13. Ankiba felvinni az új szavakat
  14. Gyakorló: További játékok és feladatok készítése (ha új szavak vannak, akkor visszalépni a szavak generálásához)
  15. Tooltip kikapcsolása az oldal blokkjaiban
    —————————————

1. Tartalomírás LD (Learn Dash) leckébe:

A Learn Dash LMS (Learning Manager System) tartalmazza a nyelvtanfolyamot „Tudásbázis” néven.
Egy kurzusunk van „Tudásbázis” címmel. Ebben fejezetek, a fejezetekben leckék, és kvízek vannak.
A LD-ben a Coures lett a tanfolyam, a Tudásbázis, a Lession lett a fejezet és a Topic lett a lecke. Így épül fel a hierarchiája.

  • Létrehozol egy új leckét, és beállítod neki a lecke kategóriát (jobb oldali oszlopban): Parte 1, Parte2, Parte3….
  • Címet adsz neki
  • Megírod a bevezetőt, ez jelenik meg a borítókép mellett a fejezet lecke-lista nézetében, amikor a Tudásbázis menüpont alatt rákattintasz egy fejezetre. Rövid, egy-két mondatos összefoglaló, hogy miről lesz szó ebben a leckében.
  • A bevezetőt egy „Tovább” blokkal választod el a tartalomtól.
  • A tartalmat blokkokban írjuk. (cím blokk, szöveg blokk, táblázat)
    A spanyol szavakat, mondatokat kötőjellel választjuk el a magyar jelentésüktől, vagy táblázatba írjuk.
    Az egyes tartalmi részeket H2-es címsor blokkal választjuk el.

2. Lecke kategorizálása és beillesztése a kurzus fejezetébe

  • Ha a lecke íráskor nem állítottad be, akkor utólag a LD lecke nézetében a gyorsszerkesztéssel hozzá tudod adni a lecke kategóriát.
  • A Kurzusok-hoz kattintasz és megnyitod a Tudásbázis kurzust az Építő funkcióval. Ha csak a simán a szerkesztésre kattintottál, akkor fent válaszd ki az Építőt!
    Itt állítjuk össze a Tudásbázis kurzusunk.
  • Nyisd le az aktuális fejezetet és a jobb oldali oszlopból add hozzá a fejezethez a megírt leckét!
    Így bekerült a leckénk a kurzusba

A leckét a felső menüben is szeretnénk megjeleníteni, ezért a menübe is beillesztjük.

  • Válaszd a WP adminban a Megjelenés/Menü pontot! Ha nem a Main (elsődleges menű) jelenik meg, akkor fent válaszd ki a szerkesztésre!
  • Add hozzá a Leckét a menühöz és húzd a helyére! MENTÉS!
  • Mentést követően állítsd be a „kőr” ikonját a Megamenü segítségével! MENTÉS!

4. Formázás (a Gutenberg blokk szerkesztővel)

  • A WP nem hagyományos szövegszerkesztőt, hanem un. Blokkszerkesztőt használ.
  • Az egymást követő blokkokat egyesével tudjuk formázni és a sorrendjüket is szabadon tudjuk rendezni.
  • A plussz jellel tudsz új blokkot hozzáadni, vagy a blokk lebegő ablak beállításából tudsz blokkot az aktuális blokk elé, vagy mögé beszúrni. Itt tudsz másolatot is készíteni egy blokkról, vagy törölni azt.
  • A lebegő ablak megjelenik, ha belekattintasz egy blokkba.
  • Az blokkok sorrendjét, vagy az aktuális blokk tartalmát a felső sorban, az info ikon mellett jobbra található „Lista nézet” ikonra kattintva tudod megnézni. Ez nagy segítség, ha egy csoportosított blokk, vagy egy konténer tartalmát akarjuk kijelölni pl. szerkesztésre.
  • Minden blokkba belekattintva a jobb képernyőoszlopban megjelennek a blokkban használható beállítási lehetőségek.

Címsor

Bekezdés
hagyományos szöveghez

A fenti blokk egy oszlopokat tartalmazó blokk, amiben az első oszlop egy címsor, a második egy bekezdést, a harmadik egy képet tartalmaz. Kattints bele a fenti blokkba és nézd meg a lista nézetet! Pl. változtatni tudjuk, hogy hány oszlop legyen és milyen arányban legyenek az oszlopok.

  • Blokkot hozzáadhatsz a Plussz jellel, ha rákeresel, vagy a „Lássuk az összeset” gombra kattintva megjelenik az összes használható blokktípus.
  • Vannak „Újra felhasználható” blokkok, amik tartalmát egyszer elkészítettünk, megformáztuk, csoportosítottuk, és elmentettük, hogy később is fel lehessen használni őket. Ha ilyet illesztesz be, akkor nagyon fontos, hogy a beillesztést követően a lebegő ablakban konvertáld normál blokkra, mert különben az elmentett blokkot fogod szerkeszteni és sajnos menteni sem kell és visszavonni sem lehet a változtatást.

5. Borítókép készítése, beállítása

A borítóképek Phoshoppal készültek, de bármit használhatsz, a lényeg, hogy minél kisebb fájlmért legyen a gyors oldalbetöltődés érdekében és ez ne menjen a minőség rovására.
A bejegyzések boritóképe 800x533px, TinyPNG-vel kicsinyített.
A gyakorló feladatok egységes képpel rendelkeznek.
A borítóképet az adott oldalnál a jobb oldali oszlopban, az oldalbeállításoknál tudod beállítani, Kiemelt képnek (Featured Image) hívják.
A beállításoszlop alján ki tudod kapcsolni az oldalon felül a megjelenését. A videóklip bejegyzéseknél pl. ki van kapcsolva.

6. Játék készítése és beillesztése wodwallban, kvíz készítése és beillesztése LearDash-ben

A wordwallban készített játékok, mivel külső alkalmazások, nem értékelhetők olajbogyókkal. A LD kvíz elkészítéséért olajbogyót kap, vagy kaphat a tanuló.

Játék készítés és beillesztés Wordwall-ban/ból:

  • Belépés új böngészőablakban: wodwall.net
    felhaszn: spanyoltanarlia kukac gmail pont com / jelszó: ahogy szoktalak hívni+születési dátum
    Belépés után látod, hogy fejezetenként mappákba vannak rendezve a játékok.
  • Kattints a „Létrehozás” gombra és válaszd ki a játék típusát
  • Adj neki egy nevet, és töltsd ki a játékot, majd a mentéshez kattints a „Kész” gombra!
  • Indítsd el a játékot és ellenőrizd, hogy jó-e! Ha javítani kell, kattints a „Tartalom szerkesztése” linkre!
  • A játék alatt a beállításoknál állítsd be a működését Pl felfelé, vagy visszafelé számoljon? Mennyi idő legyen a játékra, véletlen sorrend legyen, stb…
    A beállítás végén A „Jelentkezzen erre a tevékenységre” feliratú gomb csak erre a játékra fogja alkalmazni a beállításokat. Ezt használd!
  • Próbáld ki a különböző témákat és jegyezd meg, hogy melyiket szeretnéd használni!
  • Beillesztés:
    A Worwallból un. iframe segítségével fogjuk beilleszteni az oldalunkba a játékot. Ez egy külső ablakot jelent a saját oldalunkban, amit egy html kód segítségével illesztünk be.
    Kattints a „Beágyazás” linkre!
  • A megjelenő ablakban válaszd: Típus: keretben (alap), Téma: amit az előbb megtetszett és megjegyeztél, Nyelv: Magyar (alap).
    Most kattints a HTML alatt a „Másolás” gombra. Vágólapra helyeztük a HTML beillesztő kódot.
  • Nyisd meg szerkesztésre a WP-ben a leckét, vagy a bejegyzést, ahová be akarod illeszteni a játékot!
  • A beillesztés helyén adj hozzá egy „Egyéni HTML” blokkot! (A blokk keresőbe írd, hogy html és kiadja!)
  • A megjelenő blokkba másold be a Wordwall oldalról kimásolt HTML kódot!
  • A kódban annyit módosítunk, hogy az iframe szélességét átírjuk 100%-ra és a magasságát pedig 380-ról 450-re.
Kb így fog kinézni

Kvíz készítése és beillesztése Learndash-ben/ból

  • Nyisd meg a Leardash Kvíz menüjét!
  • Kattints az „Új hozzáadása” gombra!
  • Adj nevet (címet) neki, ha akarsz, akkor írj valami bevezetőt hozzá!
  • Kattints felül az „Építő” szekciójára és ott a „+Új kérdés„-re kattintva adhatsz hozzá új kérdést.
    (később, ha kész a kvíz, akkor a kvíz listából már kattinthatsz rögtön a az „Építő” szerkesztés gombra)
  • Adj a kérdésnek címet!
    A kérdés jobb szélén a „v” jelre kattintva nyisd ki a kérdés ablakát!
  • Válaszd ki a kérdés típusát! (egy választás, többes választás, szabad választás, stb…) A hiányzó szavaknál a „Töltsd ki az üres részt” szoktuk használni. Az üres mezők tartalmát {kapcsos zárójelbe kell írni} (option+ 7 és ö). Több helyes válasz esetén [szögletes zárójelbe] (option + 8,9) tesszük a lehetséges válaszokat. Nem kell közéjük szóköz.
  • Ha egy kérdés ablakba teszed az összes feladatot, akkor szorosan egymás alá teszi a feladatokat, de a megoldás csak akkor lesz jó, ha az összes válasz helyes. Ennek az értékelésnél van jelentőssége.
  • A Kvíz beállítások szekciójában (felül, az építő szekció gombja mellett éred el) egyéb tulajdonságait is beállíthatod a kvíznek. Pl: megfelelési ponthatár, egyéni eredmény üzenetek, automatikus indítás, eredménymegjelenítés, stb…
    Ennek a beállításoz javaslom, hogy nézd meg egy másik kvíz beállításait, amit megfelelőnek találsz.
  • Beillesztés:
    A kész kvízt hozzáadhatod a Kurzus építőnél egy fejezethez, vagy egy leckéhez. Ezt úgy kell csinálni, mint ahogy a leckét hozzáadod a kurzushoz.
  • A kvízt beillesztheted egy oldalba beillesztő kóddal.
    Ehhez nyisd meg egy új böngészőfülön az adott oldalt, (bejegyzést, vagy leckét)! Szükséged lesz még a Kvíz azonosító ID számára.
    Minden, a WP-ben létrehozott tartalom egyedi ID-t kap. Ezt az adott tartalom szerkesztő nézetekor a böngésződ címsorából tudod a legegyszerűbben kiolvasni.
Ennek a tartalomnak az ID száma: 5338
  • A bejegyzésbe adj hozzá egy „rövidkód” típusú blokkot oda, ahová a kvízt szeretnéd elhelyezni.
  • A kódba írd be a következőt:
Így fog kinézni a blokk, csak más ID számmal
  • Mentsd el a tartalmat és nézd meg, hogyan jelenik meg. Ha nem tetszik, akkor alakíts a kvíz-en!

7. Voicemaker: Alvaró, Alma szó, vagy mondatgenerálás

  • Új böngészőlapon nyisd meg az oldalt! voicemaker.in
  • Lépj be: felhaszn név ofnerlaszlo gmail com jelszó: ahogy hívni szoktalak+a születési éved
  • AI engine: pipáld be a Neural TTS-t!
  • Válaszd ki a Hungarian, vagy a Spanish, Castilian nyelvet!
  • Válaszd ki Noémit (Alma), vagy Alvarot!
  • Audio settings: format MP3, Sample rate 24000Hz legyen (általában nem kell állítani, mert az)
  • Voice volume Noéminél 0db, Alvaronál maximum legyen
  • Voice speed Noéminél +15, vagy +20%, Alvaronál -15% legyen
  • Írd meg a szöveget és kattints a Convert to Speech-re!
    (max karakterszám 3000, ha nincs előfizetés, akkor csak 300)
  • Ha megfelel a szöveg, akkor kattints a letöltésre!
  • Letöltés után nevezd el a fájlt az intézőben (Finder programban).
    Szó esetén legyen a szótári alak hímneme. Mondat esetén egyedi fájlnév, amiről be lehet azonosítani.
    A fájlnévben ne legyen szóköz, ékezet, írásjel, de lehet kötőjel, vagy alsóvonal.

8. Szavak mondatok felmásolása a tárhelyre, beillesztése az oldalba

  • A Tooltiphez a szavakat mp3 formátumban a FileZilla programmal töltjük fel. Indítsd el a programot!
  • Válaszd ki a kapcsolatot (onlinespanyol.hu) és kapcsolódj a szerverhez!
  • A bal oldali oszlopban legyen a letöltés mappád (ahová a voicemakerről letöltötted a szót)
  • A jobb oldali oszlopban onlinespanyol.hu/wp-content/mp3 mappában legyél
  • Másolás: bal oszlopból fogd meg a szót és húzd át a jobb oszlopba!
    kész
  • A beillesztendő mondatokat a médiatárba kell felmásolni. Nyisd meg a WP admin Média/Médiatár oldalt!
    Kattints a fájl kiválasztására, vagy húzd az ablakra és és töltsd fel az mp3 fájlt! Kész.
    A mondatokat a lejátszáshoz majd az adott leckénél egy mp3 lejátszó blokkban fogjuk beállítani.

9. Alma blokkját beilleszteni

  • Alma blokkját az „Újrafelhasználható blokkok” között találod.
  • Nagyon fontos, hogy a beillesztést követően a lebegő ablakban konvertáld normál blokkra, mert különben az elmentett blokkot fogod szerkeszteni és sajnos menteni sem kell és visszavonni sem lehet a változtatást.
  • Ha már normál blokká konvertáltad, akkor szerkesztheted. Kattints az audio lejátszóra és a megjelenő lebegő ablakban a „Csere” gombra! Utána a médiatár megnyitására.
  • A megjelenő médiatárból válaszd ki, hogy melyik szöveget játszuk le. HA nincs feltöltve, akkor a Médiatárban válaszd a fájlok feltöltését, vagy egyszerűen egy Finder (intéző) ablakból húzd ráaz mp3 fájlt a médiatárra!
  • Kattints a Player, vagy az Alma alatt lévő feliratra, ha változtatni szeretnél rajta!
Soy Alma
Kattints a lejátszásra!

10. Alvaro blokkját beilleszteni

  • Alvaro blokkjánál hasonló a helyzet, mint Alma-nál. Az „Újra használható” blokkoknál találod.
  • Nagyon fontos itt is, hogy a beillesztést követően a lebegő ablakban konvertáld normál blokkra.
Soy Alvaro
Kattints a lejátszásra és hallgasd meg a példamondatokat!

11. Tooltipbe felvinni az új szavakat

A lecke front oldalán látod, hogy mely szavak hiányoznak a Tooltipből, ezeket el kell készíteni.

  • Lehet, hogy a szó már benne van a rendszerben, de nem ebben a formában, vagy ragozásban.
    A WP Admin Tooltips-ben, a keresésnél keress rá a szóra és ellenőrízd!
  • Ha megtaláltad a szót, akkor szerkesd a tooltippet és add hozzá szinonímaként egy függőleges vonallal „|„(option + í) elválasztva a többitől!
  • Ha nincs meg, akkor el kell készíteni. Hozz létre egy új toolippet!
    A címe a szó szótári alakja legyen!
  • A tartalmi résznél válaszd a HTML szerkesztői nézett és másold be az alábbi kódot!
<span style="color: #0000ff;"><strong>0000</strong></span>

<audio controls style="width: 100%; margin-top: 10px;"><source src="https://onlinespanyol.hu/wp-content/mp3/0000.mp3" type="audio/mpeg">
A böngésződ nem támogatja az audió lejátszást.
</audio>
  • A kód felső sorában a 0000 helyére írd be a szó magyar megfelelőjét!
  • Ha több alakja van, Pl hímnemű, nőnemű, akkor azt írd a kód elé!
  • Ha ragozása is van, akkor írd a felső sor és az audió vezérlő rész közé! (HTML nézetben ki kell hagyni egy sort minden ragozott alak után. Vagy válts Vizuális szerkesztői nézetbe és tegyél egy-egy entert a ragozott alakok után.
  • A kód audió vezérlő részénél az mp3 előtti 0000 helyére írd a fájlnevet, amit Alvaro kimondott, lementettél és felmásoltál a tárhelyre. (Ez általában a szótári alak)
    Ezt az után illeszd be, hogy Alvaroval elkészítetted és felmásoltad a szót, a tárhelyre.
    (Ha megnézed láthatod, hogy az az útvonal van megadva, ahová a FileZillával felmásoltad a szót: https://onlinespanyol.hu/wp-content/mp3/0000.mp3)
  • A szinonímákat vidd fel „|” (option+í) jellel szóköz nélkül elválasztva. A nagybetűs változat is szinoníma.
    Szinonímaként visszük fel a ragozott alakokat, a különböző nmeket, a többesszámot, stb…
    Az is szinoníma lehet, ha kérdőjellel, vagy felkiáltójellel kezdődik.
    Csak az alap szinonímákat visszük fel. Ha egy alakja később hiányzik, akkor szinonímaként hozzáadjuk.
  • Pipáld be a „szavak” kategóriát jobb felül!
  • Mentést követően ellenőrizd a tooltippet! Ha jó csináltad, akkor megjelenik a szó alatt az aláhúzás és Alvaro kimondja a lejátszásra kattintva a szót.

12. Quizletbe felvinni az új szavakat

Minden lecke elején jelöljük, hogy az adott lecke hány új szót tartalmaz és beillesztjük a Quizlet gombot, ami az adott szógyűjteményre (set) mutat.
A Quizlet felépítése:
Két tanuló osztály van: spanyoltanar.hu és onlunespanyol.hu. Mappákban vannak a szókártya gyűjtemények (set-ek). A mappák csak nekünk fontosak, hogy minden redszerezve legyen.
Minden szókártya gyűjtménynél (set) be van állítva, hogy melyik mappába tartozik és melyik osztály tagjai férhetnek hozzá.

Mik az új szavak?
Általában új szavak, amiket a Tooltipbe frissen felvittünk. ehhez nyisd meg a Tooltips-et és időrendben látod visszafelé az új szavakat. Felül lesz a legújabb. Azonban lehet, hogy a Tooltip-be valamelyik Témakörből került be a szó és a Tudásbázisban még nem vettük, ezért az Ankiban kell ellenőrizni. Az Anki paklijai szigorúan követik a tudásbázis új szavait. (Ha véletlenül egy szó több Quizlet set-ben is benne lesz, akkor sem történik semmi)

  • Nyisd meg a Quizlet.com oldalt egy új böngészőlapon!
  • Lépj be! felhaszn név: spanyoltanarhu, jelszó: any..nya
  • Hozz létre egy új gyűjteményt, kattints a Create és azon belül a Study Set gombra!
  • Adj egy címet a szókártyagyűjteménynek! (a lecke címét)
  • A „Visible to everyone”-t állítsd át „Certain classes„-re és pipáld be a spanyoltanar.hu osztályt.
  • Az első szó hozzáadásánál állítsd be a bal oszlopba a spanyol nyelvet, a jobb oszlopba a magyar nyelvet!
  • Add hozzá a szavakat! Ha felajánlja, akkor válaszd ki, amit ajánl!
  • Általában a magyar fordítást is felajánlja, válaszd ki, ha megfelelő! Ha nem jó, írj mást!
  • Válassz egy képet az ajánlatból! Ha nem ajánl képet, akkor sincs semmi probléma, akkor nem lesz kép.
  • Ha kész a gyűjtemény, akkor kattints a „Create” gombra alul! Ez a mentés.
  • Mentést követően a kártyacsomagnál a „+” jelre kattintva állítsd be a fejezet mappáját (és az osztályt, ha még nincs beállítva)
  • Ugyanitt a kártyacsomagnál a „Share” gombra kattintva megkapjuk a kártyacsomag linkjét, amit majd az oldalunkba beilleszthetünk.

13. Ankiba felvinni az új szavakat

Az Anki egy külső program, saját adatbázissal. A szókártyacsomagokak pakliknak hívjuk benne. Az időközönkénti ismétlés módszerét használja, többek között ettől lesz szuper a használata.
Olvasd el, hogy mit írtunk róla és tanuld meg!
Az én regisztrációmat fogod Te is használni, mert ebben készítjük (összegezzük) az Anki paklikat. A regisztrációval kapunk egy központi felhő tárhelyet, minden változást oda szinkronizálunk.
A paklikat lementhetjük ütemezéssel, vagy anélkül. Ez a tanulói időzítéseket és eredményeket jelenti. Lementjhetjük a gyüjtő paklit, vagy egyesével a paklikat.
A Tudásbázisunk minden fejezetének a szavai külön pakliban vannak. Így a tanuló választhat, hogy Quizlettel, vagy Ankival szeretne szavakat tanulni. Vagy mindkettővel.

  • Nyisd meg az Anki programot a gépeden!
  • Indítsd el a saját profilod! Több profilt is lehet használni egy Anki programban.
  • Beállítottuk a felhasználói fiókomat a programodban, így a „Szinkronizálás„ra kattintva leszedi a felhőből a legfrissebb változtatásokat.
  • A paklik beállítását, pl. mezőbeállításokat a paklik tartalmazzák. Az időzítések és a tanulási beállítások nem érdekesek, mert ez minden tanulónál egyedi lesz.
  • Neked csak a paklikat kell tartalommal feltöltened, vagy új paklikat készítened, minden be van állítva.
  • Paklit készíteni alul, a „Pakli létrehozása” gombbal lehet. Paklit betenni egy másik pakli alá úgy tudsz, ha a Paklik nézetben megfogod a paklit az egérrel és behúzod egy másik alá.
  • Paklit átnevezni, vagy exportálni a fogaskerék ikonra kattintva tudsz.
  • A „Böngésző” gombra kattintva új ablak nyílik meg. Itt tudod a kártyákat egyesével átnézni, javítani.
  • Minden kártya három féle kártyatípusként fog megjelenni.
    Magyar – Spanyol / Spanyol – Magyar / Spanyol hallott szó – Magyar
  • Ha egy kártya adatát megváltoztatod, akkor az összes megjelenő kártyatípuson változni fog a tartalom.

Új kártya hozzáadása:

  • Érdemes megnyitnod a Quizlet szókártyacsomagot, és ott tudod követni, hogy milyen kártyákat kell felvenned a pakliba.
  • Kattints a „Hozzáadás„-ra!
  • Írd be a spanyol szót (szótári alakot)! A böngészőjében már láttad, hogy a spanyol szavak képezik a rendezési mezőt. Ha már szerepel ez a szó az adatbázisban, akkor piros lesz a mező.
  • A gépedre a Voicemakerből lementett Alvaro mp3 fájlt egérrel húzd rá az szókártya mp3 mezőjére!
  • Egy új böngésző ablakban nyisd meg a tatoeba.org oldalt és írd be a keresőmezőbe a szót!
    Keress egy példamondatot aminek van hangja, hallgasd meg és amelyik szimpatikus, azt mentsd le a gépedre a következő képen!
  • Jobb egérgombbal kattints a hangszóró ikonra és válaszd a „Link mentése másként” funkciót!
  • A szókártyán az mp3 mezőben a az Alvaro fájl mögött álljon a kurzorod. A lementett fájlt (nem kell átnevezni), húzd rá intézőből (finder) az mp3 mezőbe, úgy, hogy sorrendben az Alvaro fájl mögé kerüljön. Ha az Alvaro fájl mögött állt a kurzor, akkor oda fog kerülni.
  • Töltsd ki az „Egész mondat spanyolul” és az „Egész mondat magyarul” mezőket a példamondat alapján!
    Ha a Tatobea oldalon a mondat mellett a mondat másolása ikonra kattintasz, akkor azonnal vágólapra kerül, ahonnan command+v billentyűkombinációval egyszerűen be tudod illeszteni.
  • Húzz egy képet a „Kép” mezőre! Ha meg van nyitva a Quizlet, akkor a Quizlet szó képét egyszerűen át tudod húzni az Ankiba. Egyébként az internetről kell képet vadásznod, letöltened pl. a freepik.com oldalról, méretezned, kicsinyítened, szóval elég macerás.
  • Ragozás, megjegyzés: Igék esetén az egyszerű jelen idejű igeragozást a megjegyzés rovatba szoktam felvinni. Ide írhatsz egyéb tudnivalót a szóról.
  • Ha kész vagy a kártyával, akkor kattints a „Hozzáadás” gombra! – kész egy kártya! 🙂
  • Ha kész vagy a kártyák hozzáadásával, akkor nyomj egy „Szinkronizálás„t, hogy felkerüljön a felhőbe!

14. Gyakorló: További játékok és feladatok készítése

A további játékok nem a lecke oldalra kerülnek, hanem saját bejegyzést kapnak a Gyakorló részen.
A Gyakorló rész egy bejegyzés kategória, ahol minden fejejezetnek külön alkategóriája van. (Parte 1, Parte2….)

  • Hozz létre egy új WP bejegyzést!
  • Add neki a lecke címét!
  • Add neki a fejezet „Gyakorló” alkategóriáját!
  • Add neki a „práctica” kiemelt képet! Tiltsd le a kiemelt képet az oldalról!
  • A gyakorló kezdődjön a tovább blokkal, majd egy gombbal, ami visszairányít a leckéhez.
  • Utána jöhet a Quizlet gomb, ha új szavak vannak a játékokban, feladatokban. Ez lehet, hogy össze lesz vonva a lecke Quizlet szókártyacsomagával.
  • Utána jöhetnek a Wordwall játékok, LD kvízek és egyéb feladatok.

15. Tooltip kikapcsolása, korlátozása

Vannak olyan részek, ahol nem akarjuk használni a Tooltipet. Ki lehet kapcsolni egy egész oldalon, vagy egy blokk-ban, vagy korlátozni lehet, hogy mely szavakat és szinonímáikat ne jelenítse meg.

  • Tooltip kikapcsolása az egész oldalon: az adott oldal beállításainál, a Tooltip settings for this page blokkban pipáld be a „Disable all tootips in this post„!
  • Bizonyos szavak kikapcsolása az egész oldalon: az adott oldal beállításainál, a Tooltip settings for this page blokkban, a „Disable specific tooltips?” mezőbe írd be azokat a szavakat, amiket nem akarsz megjeleníteni. A szavakat vesszővel válaszd el, szóköz nem kell közéjük. Pl: gyakran használt szavak, amiket nem akarunk megjeleníteni: a,ir (a ragozott alakjaik, mint szinonímáik sem fognak így megjelenni)
  • Tooltip kikapcsolása egy blokkban: A blokk beállításainál alul, a haladó beállításoknál a „További CSS osztály(ok) mezőbe írd be, hogy: notool
    Pl: A bevezetőben, vagy a magyar nyelvű magyarázatoknál, információs szövegeknél érdemes kikapcsolni.

Pontozás szerkesztése, manuális módosítás

A pontozást a GamiPress bővítmény látja el. (annak is az ingyenes verziója – egyelőre)
Vannak pontok (olajbogyók), jelvények, és rangok. Pontok járnak ez egyes (rendszeres) tevékenységekért, jelvények a különleges tevékenységekért. Rangokat az előfizetés megújításával kapnak.
Itt találod a jutalomlistát.

Hogyan változtass a pontozáson?

  • Kattints a „Pont típusok„ra és ott az Olajbogyó szerkesztésére! (ez az egy ponttípusunk van)
  • Az „Automata Pontszerzés„nél van felsorolva, hogy milyen tevékenységre, milyen korlátozással, mennyi pont jár és mi a címke, ami megjelenik a tanulónak a listájában.
  • Fontos: az „Automata Pontszerzés”nél minden változtatás esetén az alján rá kell kattintani a „Összes mentése Points Awards” gombra, nem elég a közzétételi frissítés gomb, mert különben nem fogja megjegyezni.
  • Ha egy embernek szeretnél változtatni manuálisan a pontjain, akkor nyisd meg a WP „Felhasználók” menüt, keress rá a tanulóra és nyisd meg a szerkesztéssel az adatlapját!
    A GamiPress résznél látod a pont egyenlegét és manuálisan beállíthatod az új egyenleget.
    Fontos, hogy te az új egyenleget adod meg, számold ki, hogy ha x ponttal növelni, vagy csökkenteni akarod az egyenlegét, akkor mennyi lesz az új egyenleg.
    Beállíthatod, hogy megjelenjen-e az egyenleg mozgás a tanuló kereseti listájában és megírhatod azt is, hogy mire adtál, vagy vontál le pontot.
  • Ugyanitt a tanuló Felhasználói adatlapján adhatsz neki, vagy vehetsz el tőle manuálisan jelvényt!